zondag 22 januari 2012

Aanpassen

Aanpassen.
Tim moet zich enorm aanpassen. Hij wil niet maar hij moet wel.
Ons gezin moet zich  flink aanpassen. We willen en we moeten wel.
De vriendjes van Tim moeten zich soms aanpassen. Ze denken er niet altijd van zelf aan, maar willen best.
De gymleerkracht zou zich moeten aanpassen. Helaas wil hij niet.
Afgelopen vrijdag, voor de gymles, zei hij dat hij niet zag hoe hij Tim op een volwaardige manier mee kan laten doen in de les. "Ik heb vandaag weer een les met heel veel renspelletjes." Tim was heel verdrietig, want gym was altijd juist zo leuk. En die meester had toch beloofd dat hij rekening met hem zou houden? Het gevoel dat het een ander te veel moeite is om zich aan te passen.... Bah.
Ik heb Tim getroost met een beker warme chocolademelk en een koekje van de juffen. Vervolgens 10 x op en neer met de lift zodat hij die niet eng meer vindt. Zijn juf zag het verdriet. Goed dat zij nu weet hoe dat er uit ziet, hoeveel impact het heeft op Tim.
Persoonlijk vind ik het niet zo'n punt als Tim voorlopig geen gymles heeft. Hij ziet het met deze meester toch niet zitten (en ik ook niet), en vindt het feit dat iedereen vrolijk rond rent heel confronterend. Maar ik ga op school wel even aankaarten dat ik het vreemd vind dat deze vakleerkracht hier niet actiever mee omgaat.

Maandag heb ik met de huisarts afgesproken dat we Tim 's avonds een halve paracetamol geven. Om met minder pijn in slaap te vallen en zo weer wat beter uitgerust te raken. Het werkt redelijk. We houden hier niet zo van alsmaar pillen nemen, maar dit is een uitzondering. Aanpassen.

Woensdag hadden we de intake bij de kinderpsycholoog. Een fijn gesprek, met al een aantal goede suggesties. Zo heb ik deze week de ergotherapeut benaderd met de vraag of zij het buitenspelen wil begeleiden. Ze gaat met Tim en zijn vriendjes bespreken wat er nu nog wel mogelijk is, en hoe ze dat samen kunnen regelen. Deze dame denkt gelukkig wel mee. Komende woensdag en beide maandagen daarna heeft Tim een afspraak bij de psychologe. Eerst maar eens rust in het hoofd, dan pas intelligentieonderzoek.

Vanavond kwam Tim uit bed en viel weer van de trap. Al de derde of vierde keer de laatste tijd. Ik denk dat het komt doordat zijn heup dan even niet belast is geweest (in bed) en dan ineens weer wel. Je ziet het ook als hij een poosje gezeten heeft: heel behoedzaam belasten. We hebben afgesproken dat hij ons roept in plaats van dat hij naar beneden komt. Aanpassen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten